Foto Daniel Ohlsson

Foto

”Skippa gymmet, men sluta inte träna”

Aktiv semester När det börjar bli dags för lata dagar i hängmattan med en deckare, eller strandliv med en fullpackad picknickkorg, är det få som är sugna på att gå till gymmet och träna. Smart media ringde upp TV-profilen Paolo Roberto och Kristina Rosenberg från Stockholm marathon gruppen för att få tips om hur man håller formen under semestern.

Anna Adolfsson

Solen skiner äntligen på oss nordbor från en klarblå himmel. Luften börjar komma upp i behagliga 25 grader och sommaren är här. En som tycker vi ska skippa gymmet under semestern är Paolo Roberto.

– Man ska inte gå på gymmet på sommaren, man ska ut i det fina vädret och vara ute i solen. Folk tjockar till sig på sommaren, det ska vara tvärtom. Man ska komma tillbaka pigg och fräsch men det gör man inte om man bara ligger i hängmattan och dricker rosévin, säger han.

Semester är alltså inte en ursäkt för att skippa träningen helt under sommarmånaderna. Istället bör tiden, enligt Paolo, användas för att hitta nya träningsvanor.

– Börja lungt, det behöver inte vara nån jättegrej. Det viktiga är att skapa en vana under sommaren när man har tid som man sen tar med sig in i hösten. Det är vanorna som skapar din framtid. Se till att göra det, skapa en vana. Om det så bara är tio minuter. Sen elva sen tolv. Till vintern tränar du lätt en timma.

En annan anledning till att skippa gymmet är att kroppen är ett tillräckligt redskap.

– Ofta är det sjäva resan som tar emot. Man ska ta sig dit, man ska byta om, och man ska träna. Om du använder din kropp så har du gymmet med dig hela tiden och kan träna där du är, säger Paolo Roberto.

”Löpträningen är outstanding”

Kristina Rosenberg på Stockholm marathon gruppen, som bland annat arrangerar Tjejmilen och Stockholm Halvmarathon, tycker valet av den bästa sommarträningen är enkelt.

Kristina Rosenberg,  Stockholm marathon gruppen
Kristina Rosenberg,
Stockholm marathon gruppen

– Jag tycker att löpträningen är outstanding. På sommaren är det ju superskönt att var ute och springa så att man utnyttjar dagarna. Man kan gå ut tidiga morgnar eller sena kvällar om det är väldigt varmt, och så kan man få med sin styrketräning i det. Kör man intervall- och backpass får man bra träning för ben och rumpa.

En ursäkt till att träningen inte blir av på semestern, kan vara att man inte vill ta för mycket tid från familjen nu när man är ledig och ska umgås tillsammans. Om det säger Kristina:

– Om man har semester och inte vill ta tid från familjen, kan man gå ut och ta en tidig morgonjogg och så äter man frukost med familjen efteråt. Har man små barn kan de följa med på cykel bredvid. En annan fiffig grej om man vill köra intervaller eller backträning är att köra det vid någon lekpark och så springer man där.

Hon tipsar även om att ge sig ut i närmsta skogsdunge för lite trailrunning, en träningsform som verkligen är på modet.

– Det är jätteskönt att ge sig rakt ut i skogen och springa obanat över stock och sten. Man jobbar på ett annat sätt då än när man nöter på asfalt, och stärker upp alla små leder och ligament när kroppen måste balansera på ojämt underlag. Runt Stockholm kan man springa i bland annat Lill-Jansskogen eller på Djurgården. Annars är det många som springer leder som Sörmlandsleden. Då är det inte helt obanat utan mer stigar och skogsvägar.

Men kan man inte bara få unna sig att ta lite ledigt från träningen över sommaren?

– Det är upp till var och en, men det är synd att inte utnyttja de sköna sommardagarna till att träna lite. Det blir lite tuffare att komma igång sen på hösten annars. Tar man fyra veckor ledigt från träningen, ångrar man sig ofta när man ska sätta igång igen, avslutar Kristina Rosenberg.