ThinkstockPhotos-139985795 (kopia)

Foto Thinkstock (featured image)

Storstadspulsen lockar svenskarna

Utland Glöm slappa dagar i solen och chartersemestrar. Svenskarna håller sig aktiva, längtar till storstadspuls och prövar nya maträtter på semestern.

Johan Umenius

Johan Umenius

Svenskarna reser som aldrig förr. Totalt gjorde vi 18 515 000 utlandsresor förra året, vilket är 674 000 fler än året innan. Resesökssajten Momondo har analyserat resevanor och trender i tolv länder och deras sammanställning visar att sju av tio svenskar föredrar att se och uppleva något nytt under semestern. Och bilden av den trygga, traditionsenliga och blyga svensken får sig en törn.

– Efter undersökningen kan vi konstatera att vi inte är rädda för att prova nya saker. Det handlar om allt från vandringar och spännande upplevelser till att prova annorlunda maträtter som man vanligtvis inte får serverade hemma, säger Momondos marknadschef Robin Eriksson.

 

Shopping och billiga hotellnätter lockar.

 

Det är också många som vill komma i kontakt med lokalbefolkningen under resan. Att ta del av en kultur kan man göra på flera olika sätt; att äta ute på restaurang eller besöka museer och andra kulturella attraktioner är några exempel.

Robin Eriksson
Robin Eriksson

– Även maten är ett uttryck för kulturen och genom att äta på lokala restauranger kommer man befolkningen närmare. Något som svenskarna uppenbarligen gärna gör, säger Eriksson.

Enligt honom är det inte heller bara resmålet som står i fokus när vi väljer semesterdestination.

– Det är uppenbart att vi vill ha en total upplevelse. De tre mest populära aktiviteterna när vi är på resa är att gå på restaurang, besöka lokala marknader och vara på stranden. Och bland dem som reser med sin partner eller med kompisar är det många som vill utöva någon form att motion.

En solsemester är given för många svenskar. Men storstadspulsen lockar nästan mer.

– Undersökningen visar visserligen att vi gärna åker till sol och värme. Men den visar också att hälften av alla svenskar även lockas av storstadspulsen.

 

Folk vill ha nära till shoppingstråk, attraktioner och underhållning.

 

London och Paris är bland de mest populära städerna. Men New York har ett rejält försprång och hela 71 procent av unga män mellan 18 och 35 år uppger att New York är deras absoluta favoritstad.

– Men vi kan se att destinationer som Istanbul och Los Angeles stiger avsevärt just nu. Istanbul är en trendig destination, som både har mellanöstliga och västerländska influenser, vilket ger staden en mix av kultur. Los Angeles har fått direktflyg vilket kan förklara det stigande intresset där, säger Eriksson.

Att många drömmer om en storstadsresa vittnar också sökstatistiken om på resesajten sistaminuten.se, där Jason Eckhoff är vd, om. Många söker efter resor till just New York och Dubai, men beställer i slutändan oftast billigare resor till destinationer som till exempel Istanbul eller London.

Hotellets placering och standard är avgörande. Allt fler svenskar vill ha ett bekvämt boende och föredrar femstjärnigt hotell med bra läge framför billigare hostel med lägre standard.

Jason Eckhoff
Jason Eckhoff

– Man åker oftast på en storstadssemester över en långhelg. Då vill man inte slösa tid på att färdas långa sträckor. Folk vill ha nära till shoppingstråk, attraktioner och underhållning, säger Jason Eckhoff.

Även under solsemestern är hotellet viktigt för svenskarna och då är avståndet till stranden och centrum viktigast. Utöver detta är det vanligt att gratis wifi efterfrågas.

– Internet har blivit en viktig del i livet för skandinaver. Hotell som inte kan erbjuda gratis uppkoppling riskerar att förlora kunder, säger Eckhoff.

 

Genom att äta på lokala restauranger kommer man lokalbefolkningen närmare.

 

Att storstadssemestrarna är populära märker även Hans Christian Birkeland, grundare av nordiska resesökssajten solfaktor.se. Utmärkande i deras statistik är resor till Amsterdam och framförallt Berlin.

– De städerna börjar konkurrera ut London och det är troligtvis shopping och billiga hotellnätter som lockar. Och på grund av täta flygavgångar är staden lätt att ta sig till, både för en weekendresa och för dagsturer.

Även han märker att resenärer tenderar att spendera mer pengar på hotell, framförallt för resor som är längre än en vecka. Att priserna för själva resorna sjunker är troligtvis anledningen till det.

Hans Christian Birkeland
Hans Christian Birkeland

– Medan hotellstandarden går upp så har genomsnittspriset på charterresorna gått ner med cirka 30 procent det sista året, säger Birkeland, som förutspår att Marocko blir nästa storsäljare.

– Det är en modern destination som uppskattar gäster.