vandring Anette Andersson STF (kopia)_feature

Foto

Vandringsemester – mer än bara vandring

Aktiv semester Frisk luft, vackra vyer och bot för stressade själar – en vandringsresa är mer än vandring. – Man behöver inte vara född med vandringskängor för att ge sig ut, säger Anette Andersson på Svenska Turistföreningen.

Johan Umenius

Johan Umenius

En semester behöver inte handla om stränder och lata dagar i solen för att man ska bli utvilad. Långa vandringar också ett sätt att vila upp sig. Enligt Annelie Bråvind, som utbildar vandringsledare för Friluftsfrämjandet, är det en närmast meditativ aktivitet.

Annelie Bråvind. Foto: Niclas Sjöqvust
Annelie Bråvind. Foto: Niclas Sjöqvust

– Ja, vandring är en slags rekreation. Man fokuserar inte blicken på samma sätt som när man till exempel sitter framför datorn och man kommer både naturen och sig själv närmare. Man behöver inte anstränga hjärnan alls.

För nybörjaren, eller för den som inte vill tälta under vandringen, finns det flera anläggningar med sovplatser, vilket också är bekvämt för den som endast vill göra kortare dagsturer. På mindre leder finns ofta vindskydd och i vissa fall övernattningsstugor. I fjällvärlden utmed de större lederna ligger bra fjällstugor och fjällstationer där det ofta finns möjlighet köpa eller laga egen mat. I vissa fall finns det även servering.

– En del ställen har bastu och andra aktiviteter som gör att man får ut mer av semestern än bara vandring om man så vill, säger Annelie Bråvind. Att allt fler intresserar sig för vandring märker också Anette Andersson och hennes kollegor på Svenska Turistföreningen. Med jämna mellanrum gör de trendanalyser över svenskarnas semestervanor och den senaste, som gjordes 2012, visar att vandring numera är en av de vanligaste aktiviteterna under semestern.

 

Vandring är en slags rekreation.

 

Anette Andersson tror att det ökade intresset för vandring beror på ett medvetet hälsotänk.

– Många vill i dag ha en aktiv semester, röra på sig och må bra.

Då hon själv är uppväxt och bosatt i Jämtland, är vandringen en naturlig del av hennes liv.

– Eftersom jag bor som jag gör har jag nära till bra vandringsleder och jag nyttjar dem till att både vandra och löpträna. Ibland dagsturer och andra gånger med boende i fjällstugor eller fjällstationer, säger hon och berättar om ett av hennes bästa vandringsminnen.

– Jag vandrade mellan Vålådalen och Storulvån. Det var sent på hösten, men ändå varmt i luften. Det var fantastiska färger i naturen och en magisk upplevelse.

Anette Andersson tror att många har fel uppfattning om vandringssemestern och därför drar sig för att prova. Av den anledningen arbetar hon och Svenska Turistföreningen för att ge vandringssemestern ett bättre rykte.

– Vi vill att fler nybörjare ska våga ta sig ut. Det är många som tror att det är svårare än det är. Men vandring har ett lågt insteg. Man behöver inte köpa dyra vandringskängor eller gå milslånga sträckor som nybörjare. Vanliga gympaskor och en dagstur på några kilometer duger gott till en början.

 

Många förknippar nog vandring med fjällen. Behöver det vara så?

– Absolut inte. Det finns utmärkta leder över hela landet. Skåneleden, Roslagsleden och Sörmlandsleden för att nämna några. De sköts ofta av föreningar eller kommuner och är välskötta och underhållna.

 

Det är ett bra sätt att få barnen intresserade av naturen.

 

Hur fungerar det att vandra med barn?

Anette Andersson
Anette Andersson

– Det är faktiskt många familjer som väljer att vandra med barnen nuförtiden. Det är ett bra sätt att få barnen intresserade av naturen. Och många anläggningar anordnar aktivitetsveckor för just barnfamiljer. Är man nyfiken på att prova, men osäker på hur mycket barnen orkar, kan man bo på en anläggning och göra kortare dagsturer.

Trots att vandring inte kräver någon tidigare erfarenhet eller utbildning, finns det dock saker att tänka på innan man ger sig av.

– Man bör förbereda sig ordentligt innan, till exempel genom att läsa om området du ska till. Ha med dig bra kängor, extrakläder och mat och dryck. Karta och kompass är en klar fördel. Och glöm inte att meddela någon när och var du går, i fall något skulle hända, säger Annelie Bråvind.

Anette Andersson rekommenderar den som ska ge sig ut på sin första vandring att, oavsett hur kort sträckan är, ha med sig ett litet kit med förband, plåster och skavsårstejp.

– Och kolla väderleken innan. Man vill vara beredd ifall det skulle ösregna, men jag tycker att man ska vandra trots regn.