Kryssning_Foto_Royal_Caribbean (kopia)

Foto Royal Caribbean

Kryssningstrenden fortsätter öka

Utland Förra året gjorde svenskarna totalt 18 515 000 resor utomlands. Det klart viktigaste skälet – att få komma bort från vardagen. Allt fler väljer att åka på kryssning.

Johan Umenius

Johan Umenius

Färsk branschstatistik visar att antalet kryssningsresenärer fortsätter att öka i Sverige för åttonde året i rad, i fjol ökade antalet med fyra procent. Under de senaste fem åren har dock den skandinaviska kryssningsmarknaden vuxit med i genomsnitt drygt 21 procent – den största tillväxten i Europa.

Kryssningar är den reseform som ökar snabbast. Både MSC Cruises och Royal Caribbean utökar med nya kryssningsfartyg och i början av året lanserade Ving kryssningar som en ny produkt i samarbete med Royal Caribbean International med rutter i Karibien och Medelhavet.

– Kryssningar är den ultimata semesterformen om man vill se och uppleva så mycket som möjligt under semestern, men ändå njuta av den bekvämlighet som kryssningsfartygen erbjuder, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Karibien är drömdestinationen, samtidigt som branschfakta visar att 39 procent av alla svenska kryssningsresenärer i praktiken väljer Medelhavet, vilket gör den till den mest populära kryssningsdestinationen sett till antalet resenärer.

Många väljer också flodkryssningar med mindre båtar där upplevelsen ger mer tid åt att insupa ny kunskap i lugn och ro. Grand Tours satsar på bland annat blomsterkryssning genom Holland och Belgien och vinkryssning på Donau.

 

Den ultimata semesterformen om man vill uppleva mycket.

 

Gun och Gunnar Eriksson från Eskilstuna älskar att resa. Båda är pensionerade lärare sedan ett par år tillbaka men har rest så länge de kan minnas.

– Vi har gjort många flodkryssningar, berättar Gun Eriksson. Den första var på Göta kanal för 27 år sen. Då for vi snett över Sverige med det lilla fartyget Juno.

– Det är dessutom lätt att hitta nya vänner, då stämningen ombord är både trivsam och familjär. Vill man dra sig undan så finns alltid den egna hytten nära till hands.

Traditionellt har de flesta valt att kryssa under vinterhalvåret, men nu växer semesterformen även under sommaren. Royal Caribbean International har 22 fartyg och erbjuder kryssningar till fler än 270 destinationer i 72 länder på sex olika kontinenter.

– Kryssning är ett alldeles speciellt sätt att resa på och man får mycket för pengarna, säger Johan Rudolf på Royal Caribbean. På de största fartygen har vi till exempel, förutom bekvämligheten, fullskaliga Broadwayshower som Mama Mia och Chicago.

Kryssningar är nu inte något bara för de ”äldre”. När trenden ökar sjunker också medelåldern.

– Resandet och resmålen för äldre och yngre är egentligen ganska likartat, skillnaden är att de äldre reser mer ensamma, säger Hans Remvig, rese- och turistanalytiker på Resurs, ett oberoende konsultföretag inom resor och turism som bland annat samlat 20 års fakta om svenskarnas resande i Sverige och till utlandet.

– De äldre fungerar mer som säsongsförlängare då de inte behöver resa just när det är högsäsong och som dyrast.

Hans Remvig tror dock inte att resandet kommer att fortsätta öka i samma takt i det längre perspektivet. Han menar att 50- och 60-talisterna inte har samma resurser som 40-talisterna har nu.